Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

інші 8-бітні комп'ютери

Модератор: alvis

Відповісти
Аватар користувача
SlashNet
Повідомлень: 11
З нами з: 26 вересня 2023, 10:25
Звідки: Львів
Дякував (ла): 6 разів
Подякували: 20 разів
Контактна інформація:

Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення SlashNet »

Enterprise 64 (Enterprise Sixty Four)
Enterprise 128 (Enterprise One Two Eight)
Enterprice-128-15.jpg
Країна походження: Англія
Початок продаж:
  • 64К - 14 грудня 1984
  • 128К - 16 травня 1985
  • 128К - 19 травня 1987 (в Угорщині)
Технічні характеристики
Процесор: Zilog Z80A (4 MHz)
Максимальний керований розмір пам'яті (ОЗП+ПЗП): 3,968 МБ (256 сегментів по 16 кілобайт)
Оперативна пам'ять: від 64 КБ / 128 КБ
ПЗП мат. плати: 32 КБ (макс. 64 КБ)
ПЗП картриджу: 16-64 КБ
Сопроцесори: Nick (відео) та Dave (аудіо, робота з пам'яттю та портами)

Графічні можливості відеочіпу NICK
  • Відеопам'ять до 64 КБ (за рахунок ОЗП)
  • Загальна палітра кольорів - 256
  • Можливість задавати довільний відеорежим та розміщення у пам'яті для кожного рядку пікселів (завдяки чому можна легко сконфігурувати екранну пам'ять схожу на екрани комп'ютерів ZX Spectrum, Amstrad CPC та інших з аналогічними відеорежимами).
  • Апаратний текстовий режим.
  • Апаратна вертикальна прокрутка.
  • Відображення зовнішніх графічних даних (відеовхід).
  • 2- 4- 16- та 256-колірний графічний режим (колір на піксель)
  • 16-колірний "атрибутний" графічний режим (2 кольори на блок 8х1)
  • 40-символьний апаратний текстовий режим (2 пари кольорів)
  • 80-символьний програмний текстовий режим (4 пари кольорів)
  • Підтримка 64-, 128- та 256-символьних шрифтів. (128 - за замовчуванням)
Якщо з графічними режимами на 2, 4 та 256 кольорів все доволі просто, з 16-колірним все складніше. Палітра на 16 кольорів складається з двох частин: якщо 8 перших кольорів можна призначати будь-які, то 8 кольорів другої половини вибираються з 32-х фіксованих наборів (BIAS). Саме через це кольори у конверсіях ігор з ZX Spectrum чи Amstrad CPC будуть відрізнятись від оригінальних. Щоб простіше це зрозуміти можна скористатись таблицею підбору кольорів.

Приклади апаратних можливостей графічного процесора:
intrldemo.png
pro12.png
small2.png
rot256.png
scrn_Yoomp!.png
scrn_IK+ Reloaded.png
scrn_PETSCII Robots Plus_06.png
Максимальна роздільна здатність екрана по горизонталі
736 пікселів - 2 колірний режим
368 пікселів - 4 колірний режим або 16 колірний атрибутний режим (8-піксельні блоки по 2 кольори)
184 пікселя - 16 колірний режим
92 пікселя - 256 колірний режим
46 символів - апаратний текстовий режим
92 символів - програмний текстовий режим

Максимальна роздільна здатність екрана по вертикалі
288 пікселів у звичайному режимі
576 пікселів у інтерлейсному.
32 символа текстового режиму.

Характеристики звукового чипу DAVE
3 звукові + 1 шумовий канал (8 октав, стерео).
Доступні ефекти включають дісторшн, фільтри низьких і високих частот, а також кільцеву модуляцію.
По характеристикам схожий на розповсюджений AY, але має деякі відмінності.

Enterprice-128-28_crop.jpg
Інтерфейсні роз'єми
- Шина розширення для підключення додаткових карт для розширення апаратних можливостей (такі як дисковий контролер, апаратний емулятор Спектруму та багато інших).
- RGB-відеовихід із стерео аудіо (та монохромний композитний сигнал)
- RF-відеовихід
- Два роз'єми для керування касетними накопичувачами.
- Аудіо вхід та вихід (стерео) для підключення касетних накопичувачів, навушників або аудіосистем.
- Послідовний порт RS-423 (об'єднаний з мережевим портом)
- Паралельний порт Centronics
- Два порти для підключення зовнішніх Atari-сумісних джойстиків (до 6 штук.) або інших пристроїв введення.
- Порт для ПЗП-картриджів

Конфігурації комп'ютера
Немодифіковані комп'ютери поділяють на 2 моделі: 64К та 128К за обсягом оперативної пам'яті. В стандартній шістдесятчетвірці, окрім меншого об'єму ОЗП, прошиті старіші версії EXOS та IS-Basic. Для неї значно (15%) менший обсяг програмного забезпечення, і чип Nick нерідко встановлений ранньої ревізії (при нагріві з'являються деякі графічні артефакти на екрані). Але, не зважаючи на це, з неї цілком можливо зробити "повноцінний" Ентерпрайз: прошивки ПЗ доволі легко оновлюються, а для модулів розширення оперативної пам'яті у вільному доступі є схеми для самостійного виготовлення.
(якщо точніше: 128-ка це та ж 64-ка тільки з додатковою оперативкою та новішою прошивкою)

128К-моделі можуть бути у двох варіантах: з англійською клавіатурою, та німецькою, що впливає і на локалізацію ПЗ. В німецькій моделі мову інтерфейсу можна програмно переключити на англійську і навпаки.

Є і інші модифікації комп'ютера, але вони особливо нічим не відрізняються від описаних вище.
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
Востаннє редагувалось 26 січня 2025, 11:44 користувачем SlashNet, всього редагувалось 2 разів.
Аватар користувача
SlashNet
Повідомлень: 11
З нами з: 26 вересня 2023, 10:25
Звідки: Львів
Дякував (ла): 6 разів
Подякували: 20 разів
Контактна інформація:

Re: Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення SlashNet »

Програмне забезпечення
exos.png
EXOS
EXOS (Enterprise eXtendable Operation System) - це основна операційна система для комп'ютера Enterprise, що записана у внутрішнє ПЗП комп'ютера, і під час його ввімкнення бере керування на себе. Вона відповідає за визначення поточної конфігурації, інвентаризацію доступної пам'яті, обслуговування вимог до пам'яті різних системних пристроїв і користувацьких програм, ведення обліку зайнятих/вільних областей пам'яті. Прямо як у сучасних операційних системах! Наприклад, можна завантажити у пам'ять одночасно декілька програм (такі як монітори, компілятори чи редактори), а потім запускати їх по потребі. В стокових машинах прошита EXOS у версіях 2.0 та 2.1, але у наявності є неофіційна версія 2.4, з новими можливостями та виправленнями помилок офіційних версій, яка може бути встановлена досить просто.

EXOS-сумісне програмне забезпечення
Вважаючи на те що конфігурацій комп'ютера може бути досить багато, то розробляти програмне забезпечення дуже рекомендується з використанням функцій EXOS. Тобто не використовувати звичну практику програмування в стилі «POKE-PEEK» для Спектрум-сумісних машин, де розміщення даних у пам'яті знаходиться у жорстко визначених місцях.

EXOS-сумісні програми баз проблем будуть працювати на будь-якій придатній конфігурації комп'ютера.


exdos.png
EXDOS
Дискова операційна система що розміщена у ПЗП контролера дисків і дозволяє працювати з носіями інформації з довільним доступом до даних і файловою системою FAT-12. Для роботи з файлами надає свою оболонку, або за допомогою EXOS може виконувати команди з інших програм.


scrn_IS-DOS_1.png
IS-DOS
Операційна система яка дозволяє запускати на Enterprise програми написані для CP/M-80 (до версії 2.2). Як і EXDOS, IS-DOS використовує файлову систему FAT-12, і тому файли цих двох систем можуть одночасно зберігатися на одному диску. Є версії що завантажуються з диску, а є і версії для ПЗП, що дозволяє швидко переключитись у потрібне середовище з інших програм.
Для використання IS-DOS необхідна EXDOS встановлена у системі.
Сумісний тип терміналу: VT-52.


scrn_SymbOS_2.png
SymbOS
Сучасна багатозадачна операційна система з графічним віконним інтефейсом схожим на класичний стиль Windows 9x.
Домашній сайт: http://www.symbos.de
Хоч ця система і запуститься на комп'ютері з 128КБ оперативної пам'яті, але для повноцінного використання необхідно хоча би ще додаткових 64 кілобайт.
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
Аватар користувача
SlashNet
Повідомлень: 11
З нами з: 26 вересня 2023, 10:25
Звідки: Львів
Дякував (ла): 6 разів
Подякували: 20 разів
Контактна інформація:

Re: Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення SlashNet »

Додаткове апаратне забезпечення
exdospovy.jpg
IMG_2985.JPG
33428408_1943025825759352_598966638632501248_o.jpg
Дисковий контролер EXDOS
У стандартному виконанні контролер дозволяє підключати до 4-х накопичувачів гнучких дисків і працювати з дискетами формату 3½" та 5¼":
- односторонні; 40 доріжок: 180К
- односторонні; 80 доріжок: 360К
- двосторонні; 40 доріжок: 360К
- двосторонні; 80 доріжок: 720К

Розігнані комп'ютери можуть працювати і з дискетами HD-формату.
EXDOS-контролери можуть бути окремому виконанні, або суміщені у одному корпусі з дисководом та блоком живлення.

В даний момент знайти у продажі оригінальні або неофіційні плати контролерів досить важко, але їх можна виготовити самотужки:
- by Pear: https://github.com/maciejgruszecki/EXDOS
- by Wilco2009: https://github.com/wilco2009/EXDOS

IMG_4262.JPG
Картридж з адаптером SD-карток
Адаптер дозволяє використовувати SD-карти у якості носія інформації. На карточці створюється від одного до декількох розділів з файловою системою FAT-12 (максимальний розмір 32 МБ). В деяких версіях адаптер містить годинник реального часу (RTC).

В ПЗП картриджа прошиті наступні програми: Word Processor v2.6, IS-BASIC v2.1, EXDOS v1.4, SDEXT v0.6. В разі потреби, прошивку адаптера можна оновлювати прямо з Ентерпрайзу.

Нажаль, схеми цього адаптера не є відкритими, а розробник виробляє іх невеличкими партіями. Тому реально отримати цей картрідж можна лише через рік або два після замовлення. Якщо ви дійсно бажаєте його придбати, то можете написати автору на пошту. Подробиці замовлення та користування за посиланням: https://retrotauta.hu/index.php/79-ente ... t-guide-uk

20171005_093738.jpg
EPNET
Карточка для підключення до Ethernet-мережі.
Інструкція: https://github.com/BruceTanner/EPNET/bl ... Manual.pdf
github: https://github.com/BruceTanner/EPNET

EPmon.jpg
Адаптери та перехідники для інтерфейсних портів
Через те що майже усі порти мають вигляд звичайних крайових роз'ємів для їх використання потрібні спеціальні кабелі або перехідники. Їх можна як зробити самотужки так і придбати вже готові.

HW_EnterMice.jpg
EnterMice (адаптер для підключення миші та джойстиків)
Дозволяє підключати PS/2 миші та Atari-сумісні джойстики.

Автор проекту вже розпродав усі свої залишки, але є можливість виготовити його самотужки:
Вікі проекту: https://wiki.enterpriseforever.com/inde ... =EnterMice
github: https://github.com/maciejgruszecki/EnterMice

Мультимедійні карти
Успішно підключали до Ентерпрайзу і карти що були розроблені для інших платформ (MSX та Amstrad CPC) такі як Symbiface 3, RSF3, SE-One.
Але, як на мене це вже якийсь лютий оверкілл.
20191003_152516.jpg
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
Востаннє редагувалось 21 січня 2025, 19:23 користувачем SlashNet, всього редагувалось 1 раз.
Аватар користувача
SlashNet
Повідомлень: 11
З нами з: 26 вересня 2023, 10:25
Звідки: Львів
Дякував (ла): 6 разів
Подякували: 20 разів
Контактна інформація:

Re: Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення SlashNet »

Основні інтернет-ресурси
Форум Enterprise Forever: enterpriseforever.com
Facebook-спільнота: угорська (активна) та англомовна
Документація та технічна інформація: http://enterprise.iko.hu
Програмне забезпечення та додаткова інформація: http://ep128.hu
Об'єднаний портал присвячений Ентерпрайзу: https://enterprise128.hu
YouTube-канал Enterprise HeartBit з демками та іграми: https://www.youtube.com/@SlashNetUA
Телеграм-канал Enterprise Vibrant Waves з іграми у аудіоформаті: https://t.me/EP128k_Load_n_Play
Телеграм-канал зі всілякими новинами (зразу попереджую: мова RU): https://t.me/ep128k
Дискорд (зазвичай використовується, якщо форум барахлить): https://discord.gg/BZKtJjB
Аватар користувача
SlashNet
Повідомлень: 11
З нами з: 26 вересня 2023, 10:25
Звідки: Львів
Дякував (ла): 6 разів
Подякували: 20 разів
Контактна інформація:

Re: Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення SlashNet »

Емуляція Enterprise на інших платформах

Найбільш точним емулятором цього комп'ютера є ep128emu, який працює на Windows, Linux та macOS (повинен). Також ядро на його основі є доступним у емуляторі RetroArch. Має відкритий вихідний код, але на даний момент не розвивається. Також вміє емулювати і інші комп'ютери на базі процесора Z80 (ZX Spectrum 48/128 (tape), Amstrad CPC та Videoton TVC).
http://ep128emu.sourceforge.net/downloads.html

Для FPGA-платформ таких як Neptuno, MiST, MiSTer, MistiSIDI, Spectrum Next/N-GO та інших теж доступні ядра для запуску Enterprise.
https://github.com/Kyp069/ep
Аватар користувача
SlashNet
Повідомлень: 11
З нами з: 26 вересня 2023, 10:25
Звідки: Львів
Дякував (ла): 6 разів
Подякували: 20 разів
Контактна інформація:

Re: Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення SlashNet »

Апаратні модифікації
Розгін (miniTurbo)
Для збільшення швидкодії інколи вдавались до розгону комп'ютера з 4 МГц, до 6, 7.12 та 10 МГц. Завдяки чому з'являлась можливість працювати з гнучкими дисками HD-формату, та кращим функціоналом у деяких програмах та іграх (наприклад, MOD-player видає чистіший звук). Розгін можна зробити як самотужки, так і за допомогою спеціального модуля MiniTurbo.
hw_turbo_modes.jpg
328331602_857562948877360_6842296923962903871_n.jpg

EPower / REpower
Модулі EPower та REpower створені для заміни оригінальної електронної схеми живлення на сучасну - економнішу, стабільнішу та значно холоднішу (після чого можна забути про гарячий радіатор охолодження). Розроблені саме так, щоб їх можна було встановити на місце старих компонентів.
Вікі сторінка присвячена EPower: https://wiki.enterpriseforever.com/inde ... tle=EPower
REpower це подальша модифікація цього модуля на ще більш сучасніших елементах (схеми немає у вільному доступі).
EPower.jpg
A44260BF-5E5E-4BE1-A0BB-B52C10AE51EB.jpeg

L2 Replace
В деяких комп'ютерах причиною нестабільного зображення була котушка індуктивності L2. Так як її заміну зробити важко, був розроблений модуль The L2, який вирішував цю проблему. Цей модуль був інтегрований у MiniTurbo.
IMG_5104_crop.jpeg

Внутрішнє розширення ОЗП
Однією з поширених модифікацій є розширення оперативної пам'яті. Завдяки чому з'являється можливість запуска деяких ігор (або розширення їх функціоналу), повноцінна робота SymbOS та інші мультимедійні можливості. У більшості випадків буде достатньо додаткових 512 КБ, але є модулі і для додаткових 1,5 МБ (та більше).
На деякі модулі схеми відкриті, тому їх можна виготовити самостійно.
IMG_20170909_162022_crop.jpg

Вимикач вбудованого динаміка
Користувачі комп'ютера коли підключали до нього аудіосистему (або навушники) з'ясовували, що внутрішній динамік не так то і просто вимкнути. Можна зробити це програмно, але після завантаження більшості програм чи ігор це налаштування скидається на значення по замовчуванню, і динамік знову починає працювати. Тому його або просто від'єднували, або ставили механічний вимикач десь у непримітному місці.
169899628_744230836462468_534150429290570592_n.jpg
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
Аватар користувача
SlashNet
Повідомлень: 11
З нами з: 26 вересня 2023, 10:25
Звідки: Львів
Дякував (ла): 6 разів
Подякували: 20 разів
Контактна інформація:

Re: Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення SlashNet »

Ігрові програми

У зв'язку з тим що Ентерпрайз спіткав невдачу на ринку домашніх мікрокомп'ютерів офіційних релізів ігор було не так вже й багато (порівняно з іншими платформами). Багато з них були примітивними Бейсік-програмами чи прямими портами з ZX Spectrum та Amstrad CPC, які не відображали усі можливості апаратної платформи. Тому переважна кількість ігор являють собою неофіційні конверсії зі Спектруму нерідко жахливої якості. Були і самостійні розробки на території Угорщини, але геймплей і зовнішній вигляд в них був доволі примітивний.

XX сторіччя
Найбільш цікаві проекти минулого сторіччя, що я можу порекомендувати для розгляду, наступні:

Raid (Raid over Moscow) YT, Beach Head YT, Starstrike 3D YT, Nodes of Yesod YT хоч і були візуально такі самі як і на платформі від Сінклера, але звукові ефекти замість простенького "пук-пук" стали значно багатшими та із стереоефектами.

Порти з Amstrad CPC але з дещо покращеною музикою:
  • Jammin' YT - музична гра з простеньким геймплеєм. Має деякі відмінності від версії для CPC.
  • Race-Ace YT - один з перших симуляторів перегонів.
  • Sorcery YT - однозначний хіт як на Ентерпрайзі так і на Амстраді. Гра отримала розширену версію яку вже в наші часи теж перенесли на Ентерпрайз.
  • Cauldron YT - гра має чудову музику та графіку, але геймплей досить хардкорний. Гру важко пройти навіть з нескінченною кількістю життя. Автор конверсії так і не отримав ніякої оплати за роботу (він навіть не здогадувався що гра взагалі продавалась).
  • Turbo-Rudi YT - чудова аркадна гра. Оригінальні назви її Electro Freddy та Uncle Claude. А от щодо офіційності релізу цієї гри в мене великі сумніви.
Те саме можна сказати і про наступні ігри Permolift (вона ж Elevator Action) YT, Tutti Frutti (вона ж Fruity Frank) YT та інші, які продавались угорськими компаніями під іншими назвами.

Із дійсно ексклюзивних проектів можу порекомендувати:
  • Out of This World YT - непогана гра, але з дещо важкуватим геймплеєм.
  • EnterBall YT - клон Арканоіда.
  • Unicum YT - клон гри Flasch Bier, але з угорським колоритом (Unicum - традиційний угорський біттер).
  • Diamonds YT - непоганий клон Діггера.
  • Dot Collector YT - доволі проста гра, яка нагадує PacMan, але має дещо інший геймплей. Це перша гра яку я побачив на Ентерпрайзі, і вона завжди залишиться в моєму серці.
  • GridTrouble YT - Гра у жанрі Amidar (треба зафарбовувати клітинки оббігаючи їх з усіх сторін). На перший погляд, гра дуже важка, але попрактикувавшись в неї можна грати, хоч на мій погляд просто нереально пройти усі 32 рівня маючи всього 3 спроби (на відео не зважайте - його я записував декілька вечорів на сповільненій швидкості і вирізавши величезну кількість невдалих спроб). Гра пізніше отримала "ремастер" для DOS під назвою DotTrouble.
  • Pasziansz YT - пасьянс з підтримкою миші.
  • Turbo Amoeba YT - гра 5-в-ряд.
  • SWAP YT та Logiball - логічні ігри.
Одним з креативних творців (він і досі працює у сучасному геймдеві) був Endy (ORK Soft), який створив багато самобутніх речей і не боявся експериментувати. В більшості випадків це були текстові адвенчури на угорській мові з гарними екранами, але є і ігри які не потребують знання угорської: PacMan City, Pacman City 2, TNT. Ось ще приклади його ігор: Book of Life та Mutant Test

Інші ігри, які можна лише глянути: Tombs of Doom, Super Pipeline II, Bulldozer, R2D2, Mirror World, Eggs of Death.

А є і такі які викликають лише фрустрацію через нереальну складність: Abyss, Airwolf, Devil's Lair, Jack's House of Cards, The Lands of Havoc.

XXI сторіччя

Після 2005 року, коли ком'юніті створило осередок на форумі enterpriseforever, були написані нормальні емулятори і ентузіасти ознайомились з іграми на сусідніх платформах, почали з'являтись конверсії ігор нормальної якості (а інколи і з візуальними покращеннями) з ZX Spectrum, Amstrad CPC, Commodore 16 Plus/4, аркадних автоматів, Atari (8-bit), Spectrum Next та інших.

Зазвичай це багатоколірні тайтли які могли б отримати офіційні релізи ще у 80-х: Exolon, Nebulus, Prince of Persia, La Abadia Del Crimen, Alien 8, ATF, Barbarian, Cybernoid 1 та 2, Boulder Dash, Castle Master 1 та 2, Chase H.Q., Commando, Crazy Cars 1 та 2, Dark Side, Deflector, Dizzy 7, Driller, Green Beret, H.E.R.O., Head over Heels, Heartland, Hydrofool, Ikari Warriors, Impossible Mission 1 та 2, Inside Outing, International Karate Plus, Krakout, Microprose Soccer, Nigel Mansell's Grand Prix, North & South, North Star, Raster Runner, Rick Dangerous 1 та 2, Short Circuit, SwitchBlade, WEC le Mans та інших.

Але і сучасні ігри теж переносять на Ентерпрайз.
Портовані були майже усі ігри команди 4MHz: Adios a la Casta 1 та 2, El Tesoro Perdido de Cuauhtemoc, Profanation 2. Escape from Abu Simbel, Operation Alexandra які є доволі чудовими.

Bибрані тайтли RetroWorks: The Sword of Ianna та Los Amores de Brunilda які, нажаль, підуть лише на проапгрейджених машинах.

Аркадні проекти Mojon Twins: Sir Ababol, Lala Prologue, Sgt. Helmet Zero, Uwol: Quest For Money, Subacuatic, Nanako in Classic Japanese Monster Castle, Phantomas Tales #1: Marsport які, якщо чесно, доволі середньої іграбельності.

Портовані сучасні ремейки старих хітів: Ось ще перелік нових та старих ігор з різноманітних платформ: Star Sabre (CPC), Sub Hunter (CPC), Atomix (C64), Attack of PETSCII Robots (CPET/C64), Crillion/Quadrillion (C64/C16), Exorcist (C16), Rescue from Zylon (C16), Squirm (C64/C16), The Next War (Next), Wizard of Wor (Arcade), Space Invaders (Arcade), Pacman (CPC/Arcade), Buzzsaw+ (ZX), Skramble, Oh Chute! (CPC+), Yoomp! (Atari), Castlevania. Spectral Interlude (ZX), The Speccies (ZX), Mag the Magician (ZX/ZX Uno),

От з ексклюзивними проектами, дійсно, доволі сухо:
  • Treasure Cave що використовує недокументований текстовий режим
  • Bricky Prise фізичний реліз якої все ніяк не наважаться зробити
  • Banana та Banana 2 (де автору допомагала його донька)
  • XOR Game демейк гри з ПК

    ігри написані на Бейсіку:
  • EnterSnake
  • Dot Collector. Turbo edition
    та інші.
Усі ці ігри можна скачати тут: http://www.ep128.hu/Ep_Games/Games_AB.htm
Mad Killer/PG/P7s
Повідомлень: 45
З нами з: 05 квітня 2023, 00:21
Дякував (ла): 63 рази
Подякували: 31 раз

Re: Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення Mad Killer/PG/P7s »

Супер гарно, дуже дякую!
Аватар користувача
SlashNet
Повідомлень: 11
З нами з: 26 вересня 2023, 10:25
Звідки: Львів
Дякував (ла): 6 разів
Подякували: 20 разів
Контактна інформація:

Re: Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення SlashNet »

Демки
scrn_Nick Demo_IS_03.png
Першим демо для Ентерпрайза можна вважати Nick Demo. Вихідний код якої був опублікований у технічній документації комп'ютера як приклад роботи з графічним процессором NICK. Демо візуально схоже на класичний скрінсейвер з лініями у Windows.

Другою може рахуватись демонстраційна програма з касети що йшла у комплекті з кожним комп'ютером. Вона була дещо примітивною і написаною на Бейсіку, але усім закарбувалось у пам'ять вилітаюче знизу лого комп'ютера з самого початку демонстрації. У кінці 2018 року навіть було зроблене невеличке новорічне привітання з тим самим ефектом.

Nasa Guy
Найпоширенішим в Угорщині вважається збірник невеличких демок що являють собою невеличкі зациклені анімації.
Частина анімацій узято з програм германського клуба користувачів Ентерпрайзу. У деяких вбудовано простий програвач .SNG файлів від "The Music Studio" з Atari 8-bit, а в інших звучать оцифровані семпли. Ці демки нерідко дописували на другу сторону касет з іграми, що продавались в Угорщині.

Найбільш цікаві демки минулого сторіччя

Від креативного творця ігор (про якого згадується вище) виходило декілька великих демок з інтерактивними частинами:
Ork Demo
Ork Megademo 2
Ork Megademo 3 disc 1
Ork Megademo 3 disc 2

Трішки демок від інших виконавців:
Megademo 3
Scroll Demo

та найменше демо:
Small Demo P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9
(раніше ЮТуб зоволяв створювати меню та інтерактивні посилання, тому відео розбите на частини)

Сучасні демки

Яку демку можна зустріти на багатьох платформах? Звісно Bad Apple!. Тут вона являє собою програвач "відео" поєднаний з MIDI-плеєром. Але замість оригінальної мелодії у MIDI-форматі (бо не знайшли) грає ремікс, що, як на мене, не дуже прикольно.

Є ще дві версії Нянкет - з оригінальною мелодією, та оцифрованою різдвяною композицією:
Nyan Cat
Nyan Cat Xmas edition

З "серйозних" авторів засвітились Genesis Project (які зазвичай креативнічають на Commodore 64) з двома демками:
Bars 1k
First Contact

Можна згадати ще Core, що зайняла перше місце на Enterprise DevCompo #2.

Найсвіжіша робота: Piti Demo

Ще одна цікава демка у мінімалістичному стилі (242 байти) що приймала участь у Lovebyte 2024: LaFaSoMi.

Та в мене на каналі можна ознайомитись з майже усіма іншими демками, що виходили на платформі.
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
Аватар користувача
SlashNet
Повідомлень: 11
З нами з: 26 вересня 2023, 10:25
Звідки: Львів
Дякував (ла): 6 разів
Подякували: 20 разів
Контактна інформація:

Re: Elan Enterprise 64/128 (стисла інформація)

Повідомлення SlashNet »

Емуляція на Ентерпрайзі інших платформ

ZX Spectrum 48/128

Апаратний емулятор ZX Spectrum
enterprise-128-zx-spectrum-emulator-system-bus-bridge-dd8c_2_big.jpg
IMG_3132.JPG
s-l1600.jpg
Одним з перших емуляторів для комп'ютера Enterprise став апаратний емулятор ZX Spectrum розроблений угорською компанією 'a' Studio (у співпраці з компанією Videoton).
Випускався у формфакторі карти розширення, що підключається до шини розширення, і "перетворював" Ентерпрайз у ZX Spectrum 48k який міг запускати близько 80% ігор, завантажуючи їх з оригінальних касет. Не працювали ігри з турбозавантаженням та ті що напряму використовували функції ПЗП Спектрума.

Великим недоліком було те, що для виходу з емулятора необхідно було кожного разу від'єднувати карту розширення від комп'ютера. А по друге дисковий інтерфейс EXDOS ніяк не був задіяний. Ці недоліки пізніше були виправлені ентузіастом ZozoSoft, який вніс зміни як в апаратну частину емулятора, так і у програмну. Завдяки цьому підвищилась до 95% і кількість ПЗ що можна було запускати. До того ж було додано можливість виходу з емулятора у Бейсік Ентерпрайза, можливість працювати одночасно з дисковим інтерфейсом завантажуючи Спектрум-програми як файли з дисків, з'явилась функція "Magic" (для збереження стану емуляції) та робота з POKE-файлами (для нескінченного життя чи патронів).

Емулятор був не дуже розповсюджений через вищевказані проблеми та й високу вартість, яка була трішки нижчою за ціну оригінального ZX Spectrum.

Перші програмні емулятори Спектрума

Поряд з цим користувачі комп'ютера маючи доступ до офіційної документації по адаптації програм зі Спектруму зрозуміли, що цей процес цілком можна автоматизувати помістивши ПЗП Spectrum у фреймворк, в якому апаратні частини (клавіатура, звук і процедури магнітофона) модифікуються для апаратного забезпечення EP. Кілька програмістів незалежно один від одного прийшли до цієї ідеї, і загалом було створено близько десятка програмних емуляторів Spectrum. Однак, хоча ідея здається чудовою, програмна емуляція має багато недоліків:
- працюють лише програми, які працюють з апаратним забезпеченням тільки через підпрограми ПЗП,
- некоректні кольори атрибутів (та відсутність FLASH-атрибуту).
- програми що використовують переривання IM2.
Через що у таких емуляторах працювали лише користувацькі програми та програми написані на Basic.

SP by Alexander Gusev
scrn_sp21_.png
Коли Enterprise з'явився на території колишнього СРСР, то один з користувачів створив власну версію емулятора (спочатку монохромну, яка не обробляла атрибути кольорів, а пізніше і кольорову). Емулятор так само емулював ZX Spectrum 48K на Enterprise 128k та мав відносно непогану сумісність (40-50% працюючих програм). Вмів завантажувати ігри з оригінальних касет, та зберігати їх у вигляді снепшотів на касетний або дисковий накопичувач у рідному для Ентерпрайза форматі (через що, скоріше за все, у рекламних оголошеннях його і обізвали як емулятор-конвертер). Вміє емулювати джойстик Kempston.

SPEmu / SPEmu128
spemu0.png
А вже у 2014 році, на основі усіх попередніх розробок, був створений сучасний програмний емулятор як ZX Spectrum 48k так, навіть, і 128k (для Ентерпрайзів з розширеним ПЗП). Вони все ще емулюють моделі з завантаженням з касетних накопичувачів, але до того ж з'явилась можливість завантажувати ПЗ використовуючи поширені TAP та SNA файли у EXOS-форматі (як з касетного накопичувача, так і з пристроїв EXDOS). Є можливість введення POKE-читів. Ентерпрайзи з розширеною оперативною пам'яттю мають можливість зберігати у пам'яті поточний стан емулятора та миттєво його відновлювати. Емулятор моделі ZX 128 до того ж вміє емулювати звук AY та Kempston-mouse.

У ньому нормально працює 50-60% програм для ZX 48K та 30-40% програм для ZX 128K. До то ж рекомендується використовувати ROM-версії емуляторів, щоб нормально працювати з іграми, що "полюбляють" записувати у область ПЗП реального Спектрума (а таких, як на диво, багато).

Проблеми є з іграми, що використовують турбозавантаження, та розпакування виконуваного коду (під час своєї роботи). Емулятор, після завантаження будь якої ігри, передивляється її код та патчить критичні ділянки програм. Але якщо виконуваний код розпаковується під час виконання, то відповідно, дана операція не буде виконана і ПЗ не буде коректно працювати.



Я зазвичай користуюсь сучасним SPEmu, але деякі ігри нормально працюють лише у старому SP.

Sinclair ZX81

Сучасний емулятор заснований на версії для Спектруму, але використовує апаратні можливості NICK. Так як в цьому комп'ютері є всього лише 16K оперативної пам'яті, то емулятор запуститься і на Enterprise 64. Успішно запускається десь 75-80% програм, які можна завантажувати як з касетного накопичувача, так і з диску у вигляді розповсюджених файлів \*.P. Але, нажаль, емулятор має проблеми з програмами, що використовують, так званий Hi-Res mode.

Amstrad CPC

Сучасний емулятор комп'ютера Amstrad CPC 664 (тобто дискова версія з 64 КБ ПЗП), що працює на стандартному Ентерпрайзі 128К. Вміє емулювати аудіочип AY. Успішно запускається десь 15% програм, але зважаючи на те що загальний об'єм ПЗ для цієї платформи є досить великим, то і такий процент є відносно непоганим результатом. З усіма перевіреними програмами можна ознайомитись на цій сторінці.

Основні проблеми емуляції наступні:
- через апаратні особливості, інколи на екрані (у Бейсіку) може з'являтись горизонтальна лінія з "сміттєвими" даними.
- не працюють програми, що звертаються до I/O портів, використовують AMSDOS, та виконують запис у область ПЗП.
- частина кольорів палітри 16-колірного режиму, через особливості відеопроцесора Ентерпрайза, буде некоректна.

Завантажувати програми можна як з касетного так і з дискового накопичувача, попередньо витягнувши їх з образів диску (.DSK).



Videoton TVC

Сучасний емулятор платформи Videoton TVC 64 (касетна версія)
Цей емулятор використовує ті ж самі прийоми для емуляції що і попередній. Тому і недоліки в нього майже ідентичні: не працюють програми що використовують I/O порти та апаратні розширення, та будуть некоректні кольори у 16-колірному режимі екрану.
Перелік програм, що працюють у емуляторі можна переглянути на цій сторінці.



Commodore VIC-20
SW_VIC20Emu1.png
Емулятор заснований на версії з SAM Coupe. Запускає близько 60% програм, але через не дуже високу швидкодію не усі програми будуть працювати з комфортною швидкістю (тому емулятор бажано запускати на розігнаній машині). Завантажувати програми можна лише у форматі PRG-файлів. Підтримується емуляція машини VIC-20 з розширеннями пам'яті (+3 КБ та +8 КБ).
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
Відповісти

Повернутись до “Інше”